Zelfvertrouwen

Onzekerheid – 8 do’s voor meer zelfvertrouwen

We hebben er allemaal weleens last van. Tijdens het overleg op je werk wil je wel je mening geven maar het komt niet uit je mond. Of je wilt heel graag die baan maar tijdens het sollicitatiegesprek ben je zo zenuwachtig en onzeker dat het gesprek niet goed gaat.

Misschien voel je je onzeker over je uiterlijk en verstop je jouw lichaam onder los vallende truien en oversized sweaters?

Jarenlang ben ik zo enorm onzeker geweest dat het mij ervan weerhield om de dingen te doen die ik leuk vond en graag wilde doen in het leven. Ik vroeg altijd advies aan anderen en durfde zelf geen stappen te zetten. Ik kon dagenlang ( wekenlang) twijfelen over beslissingen. Dromen deed ik wel maar echte actie ondernemen niet.

Daarom ben ik gaan onderzoeken waar die onzekerheid vandaan kwam. Veel daarvan kwam uit mijn jeugd en uit mijn danscarrière waarin je leert dat je nooit goed genoeg bent en dat het altijd beter kan. Daar ben ik mee aan de slag gegaan door therapie, boeken lezen, en alle tips die ik je hier geef in dit blog.

Door die onzekerheid heb ik me zo tegen laten houden in het leven en nu ik daar op terug kijk heb ik daar spijt van en daar wil ik jou voor behoeden.

 

Natuurlijk is het heel normaal om soms wat onzeker te zijn of minder lekker in je vel te zitten, maar zodra de onzekerheid je leven over gaat nemen weet je dat je stappen moet zetten! Als je geen beslissingen durft te nemen en maar blijft twijfelen aan jezelf. Als je niet vooruit komt in je leven.. Jij kunt er iets aan doen, Jij bent de baas over jouw leven, jij hebt de controle!

Je kunt op veel verschillende manieren jouw zelfvertrouwen verhogen. Dit zijn een aantal tactieken die ik zelf gebruikt heb ( en soms nog gebruik) :

  1. Uitstraling: wanneer je je goed voelt over jezelf straal je dit ook uit. Andersom werkt het ook, als jij vind dat je er goed uitziet voel je je ook beter. Hier kun je makkelijk iets aan doen en dit begint al bij jouw houding. Sta recht op , schouders laag en span je buik een beetje aan.  Kijk recht vooruit. Met een goede houding en positieve uitstraling begin je de dag al op een hele andere manier.
  2. Uiterlijk: zoals ik hierboven al schreef, wanneer jij vind dat je er goed uitziet voel je je daadwerkelijk beter. Trek iets leuks aan, besteed aandacht aan je uiterlijk. Houd je jezelf dan voor de gek? Nee, het heeft allemaal met jouw gedachtes te maken. Je denkt iets en daarna volgt het gevoel. Wanneer je ’s ochtends iets aantrekt wat je leuk vind, wat je mooi vind staan bij jezelf en waar je je goed bij voelt heb je daar hele andere gedachtes en dus gevoelens over dan wanneer je zomaar iets uit de kast pakt en je haar niet kamt.
  3. Kleding: Jouw kleding doet heel veel. Verdiep je eens in stijlen , vormen en kleuren die jou mooi staan en die jouw pluspunten naar voren brengen. Je hoeft echt niet altijd de laatste trends te volgen om er leuk uit te zien. Heb je lange benen? Leg het accent hierop. Ga naar een toffe winkel toe en vraag de verkoopster om je te helpen bepalen wat mooi staat bij jouw lichaam. Niet bij de ZARA of H&M maar naar een leuke boetiek waar je persoonlijke aandacht krijgt. Geen budget voor? Er staan zoveel kleding tips op internet. Google is your friend!
  4. Schenk aandacht aan jouw kwaliteiten: Maak eens een lijstje van al jouw goede eigenschappen en kwaliteiten. Ben je betrouwbaar, communicatief vaardig, heb je mooi haar, prachtige ogen? Ben je goed in sport of in rapportages maken? Schrijf werkelijk alles op wat in je opkomt en lees het door! Maak de lijst zo lang mogelijk en lees elke avond voordat je gaat slapen deze lijst met jouw mooie  eigenschappen door.
  5. Leer jezelf beter kennen : nu andersom, maak eens een lijstje van de dingen die je niet leuk vind van jezelf. Waarom? Om jezelf nog beter te leren kennen. Om te kijken of het echt waar is wat je denkt; en om te ontdekken of je er iets aan kunt doen. Bijvoorbeeld; je vind dat je in gesprekken niet goed overkomt of dat je jouw punt / mening niet goed kunt uitleggen. Ga boeken lezen over communicatie. Kijk Youtube filmpjes over dit onderwerp en let op hoe de mensen in jouw omgeving hiermee omgaan. Kortom; ga in de actie modus en pak dit ‘probleem’ aan zodat je er beter in wordt en dit jou niet meer belemmert in je leven.
  6. Zelfliefde: Ga ik daar over schrijven? Ja!! Zelfliefde is zó enorm belangrijk. Jij bent de allerbelangrijkste persoon in jouw leven . Jij bent de enige persoon in jouw leven waar je het altijd en overal mee moet doen…Bam!  Cliché,  maar houd van jezelf dan kunnen anderen ook van jou houden. Ik kan heel lang over dit onderwerp schrijven maar mijn nummer 1 tip om hier beter in te worden: Het boek van Louise Hay – Je kunt je leven helen.
  7. Ga dingen doen die je leuk vindt. Alles wat je in een positieve mindset en een flow krijgt helpt om jouw aandacht te verschuiven van het negatieve naar het positieve. En vaak zijn de dingen die je leuk vindt ook jouw ( verborgen) talenten 😉 waar je dus verder mee kunt komen op je werk of in het dagelijks leven. Ga deze verder ontwikkelen..
  8. Positieve affirmaties: lees nummer 6 nog eens…Zelfliefde.. als jij van jezelf houdt en blij bent met wie je bent en hoe je eruit ziet maakt het niet uit wat de mening van een ander is. Dan heb je geen last van onzekerheid, dan ben je blij en tevreden met jezelf. Dus ga daarmee aan de slag!

 

Bonus tip: Wordt eens bewust van jouw negatieve gedachtes over jezelf; Hoe vaak komt het voor dat je je tanden staat te poetsen en denkt; ‘mm mijn haar zit raar vandaag of moet ik weer mijn wenkbrauwen epileren? Of misschien wel heel negatief; ‘ ik zie er niet uit, ik ben te ( dik , dun, lelijk, klein , vul maar in..) Nee! Dit werkt niet en zorgt alleen maar dat je nog onzekerder word over jezelf. Kijk jezelf elke keer als je voor de spiegel staat eens aan en benoem jouw mooie kanten. Lees je eigen lijstje ( punt 4) elke dag door.  Zeg tegen jezelf’ Hoi mooie vrouw , wat zit je haar goed vandaag. Of ik houd van jou. Je bent briljant, slim & mooi!

P.s dit zijn tips die mij hebben geholpen . Probeer het uit en ga er actief mee aan de slag. Blijf je er te lang mee rond lopen? Zoek dan eens professionele hulp, jij bent het waard om je zelfverzekerd & #Fierce te voelen! Laat me weten of deze tips jou helpen!

Boekentips:

Louise Hay – Je kunt je leven helen

Jen Sincero – You are a badass

 

Abonneer
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties